Big brother is watching?


Banksy

Vad är det här med det nya förslaget på total övervakning av ALLA i hela Sverige? Varför? Varför? VARFÖR?


Ska man lagra sådan information om alla? Vilka man smsar/ringer/mailar med, och VART? Hur smart är det? Om någon skulle hacka sig in så kan man ta reda på vart någon stans folk brukar befinna sig vid en exakt tidpunkt. De allra flesta har inget att dölja, men chansen finns att informationen hamnar i fel händer och då är det inte värt att man kanske kan förhindra några kriminella handlingar för med denna information kan man begå kriminella handlingar. En sådan här lag skulle verkligen vara ett stort steg bakåt för demokratin, yttrandefriheten och våran FRIHET. Om man lagrar sådan här information är det väl inte långt kvar tills dom avlyssnar samtal, öppnar brev, läser våra mail osv. Så är vi tillbaka i Sovjet och Östtykland. Tror inte att alla de som kämpat och till och med dött för att vi ska ha demokrati skulle bli så glada om de såg vart vi är på väg.


Okej att de avlyssnar de som misstänks begå grova brott och som det finns bevis för, men bombhoten i Göteborg och sprängningarna i Stockholm är väl exempel på att FRA var en ganska misslyckad sak? Om terroristerna måste skicka mail till massa ställen innan de ens upptäcks känns det ju inte som att FRA och Säpo och dom gjort ett bra jobb? Nu är inte jag så insatt i allt detta, så ursäkta om jag har fel om något, men att man ska lagra information om alla människor i Sverige känns inte bra alls och är enligt mig ett steg i helt fel riktning!

Kommentarer
Postat av: nathalie

usch, är helt emot det. skrev t.o.m. ett tal i svenskan om hur motsägelsefullt hela idén med övervakning faktiskt är.



sv: ja, jag är glad som sluppit (två av mina syskon är allergiska) :)

2010-12-15 @ 23:00:40
URL: http://jesuisnathalie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0